Jakékoli použití či využití obsahu či formy těchto webových stránek, ať již zcela či z části, je bez předchozího písemného souhlasu majitele porušením autorského zákona.
Dne 8.5.1886, USA, stát Georgia, město Atlanta, John Styth Pemberton, lékárník, vynalezl sirup, prozatím bezejmenný.
Frank M. Robinson dal tomuto sirupu jméno Coca Cola a svojí rukou tvar písma. Vynálezce prodal firmu A. G. Candlerovi, který od roku 1888 za čtyři roky zvýšil odbyt koncentrátu desetkrát.
Spolu se svým bratrem a společníky založili The Coca Cola Company.
Koncentrát smíchaný s vodou ve skleničce stál 5 centů. K tomu byly již tenkrát darovány jako suvenýry kalendáře, hodiny a jiné, ale hlavně s logem Coca Cola. Tato čepovaná limonáda měla takový úspěch, že bylo nutné rozšířit provoz i mimo Atlantu. Byla vybrána města Los Angeles a Chicago.
První soukromou stáčírnu do lahví, s licencí a ve vlastní režii, obdržel v roce 1894 pan J. Biedenhar ve městě Vicksburg ve státě Mississippi. Zásoboval tak dělníky na plantážích a podél řeky Mississippi.
Obrovský zájem o Coca Cola limonádu, která se stala rychle populární nejen v USA, ale i na celém světě, lákal i mnoho příživníků na této značce. Ochránit výrobu, prodej i značku nebylo a není jednoduché.
Lahev s charakteristickým tvarem byla zaregistrována v roce 1916. Dnešní tvar lahve s obchodním názvem Coca Cola byl patentován v USA v roce 1977.
Obchodní známka Coca Cola byla zaregistrována v roce 1893 a obchodní známka Coke byla zaregistrována v roce 1945.
Novým majitelem The Coca Cola Company se v roce 1919 stal E.Woodruff a spol. za cenu akcií 25 milionů dolarů. Novým prezidentem společnosti se stal jeho syn Winship. Ten prosazoval výtečnou kvalitu, kvalifikovaný a vyškolený personál a součinnost s prodejci limonády.
Prodejce začal podporovat v zásobování množstvím ledu, lednicemi, reklamními kampaněmi a vymýšlel celé marketingové akce, jak se dnes uvádí. Vždy propojoval obchodní název Coca Cola s předměty, které bylo možné použít. Vznikla tak nová forma prodeje, říkáme jí agresivní. Vnucuje například za výhodnou cenu odběr a následný prodej Coca Coly. Také malý karton se šesti lahvemi je jedním se znaků nového prodeje a to vše se váže k dvacátým létům minulého století. Za dalších deset let se prodej v lahvi vyrovnal prodeji točené limonády.
Dalším šéfem byl následník rodiny Robert. Ten se zapsal do dějin světového obchodu tím, že dal možnost každému vojákovi v americké uniformě koupit si láhev Coca Coly za pět centů. Stalo se tak v roce 1941 po vstupu USA do druhé světové války. Veškeré další náklady hradila firma. Byla to zdařilá ukázka světové reklamy.
Dnes Coca Cola působí téměř ve 190 zemích světa.
The Coca Cola Company vyrábí a prodává na 150 značek nápojů. Patří mezi ně i Cappy všech druhů, Sprite, Lift, Kinley Tonic, Coca Cola light a jiné.
V České republice se vyrábí samostatně od roku 1992. V předešlých letech se vyráběla Coca Cola licenčně v Brně, v podniku Fruta.
I v současné době je vidět agresivita prodeje oblíbené limonády. Forma prodeje a reklamy je naprosto dokonale provázána, což je vidět na každém kroku. Jsou mi známy jednotlivé způsoby provedení z dřívější doby, které se někdy opakují jinou formou.To mě přitáhlo k pídění se po historii a návštěvě centra v USA u firmy The Coca Cola Company.
I můj syn Michael a také již i můj vnuk René si oblíbili tuto světovou značku v různém provedení.
Já ji obdivuji především z obchodního hlediska, z hlediska propagace, historie, marketingu. Vážím si umění dodržet normu, kvalitu, množství za všech okolností. Samo sebou to není. Je to v systému řízení a kontroly.
New York, Miloš Tretter